16 آوریل 2024- یک مطالعه ی انسانی اخیر که در ژورنال Frontiers in Nutrition منتشر شده است، تأثیر افزودن آرد کینوا (Chenopodium quinoa W.) به نان را بر پروفایل لیپیدی و شاخص گلیسمی (GI) روشن کرده است.

این مطالعه نشان داد که نان حاوی آرد کینوا دارای شاخص گلایسمی پایینی (0.83 ± 42.00) در مقایسه با گروه شاهد یا نان گندم (1.84 ± 69.20) بود و مصرف طولانی مدت آن دارای اثرات کاهش دهندگی قند خون و لیپیدهای خون بود.

محققان گفتند: ترکیب کینوا در فرمولاسیون نان گندم، نه تنها محتوای غذایی آنها را افزایش می دهد، بلکه فواید بالقوه ای برای سلامتی به ویژه در مدیریت سلامت قلب و عروق و سطح قند خون ارائه می دهد. این یافته ها اثرات مثبت مکمل آرد کینوا در نان را بر پروفایل لیپیدی و شاخص گلایسمی نشان داد.

کینوا اخیراً به عنوان یک جایگزین غلات مغذی و همه کاره محبوبیت قابل توجهی را به دست آورده است. فراتر از استفاده از آن به عنوان یک غذای مستقل، محققان پتانسیل آن را به عنوان یک عنصر کاربردی در محصولات غذایی مختلف بررسی کرده اند. یکی از این روش‌های بررسی، ادغام آن با نان است، غذای اصلی مصرف‌شده در سراسر جهان.

کینوا (Chenopodium quinoa W.) یک شبه غلات غنی از پروتئین، ویتامین ها، فیبر غذایی و مواد معدنی است. مشخصات غذایی کینوا، آن را به یک نامزد جذاب برای بهبود خواص سلامتی محصولات پخته شده مانند نان تبدیل می کند.

با توجه به پیشینه ی فوق، ناتاشا آر. ماراک و همکارانش از دانشگاه کشاورزی مرکزی، تورا، مگالایا، هند، به بررسی اثرات نان حاوی آرد کینوا بر اجزای فیزیکی، شیمیایی و زیست فعال، شاخص گلایسمی آن و تاثیر آن بر پارامترهای بیوشیمیایی در بدن پرداختند.

برای این منظور، محققان به افراد 20 تا 50 ساله بدون فاکتورهای بیماری‌زا، روزانه نان حاوی کینوا به مدت 3 ماه دادند تا اثرات آن را قبل و بعد از مصرف بر پروفایل لیپیدی، هموگلوبین گلیکوزیله و قند خون بررسی کنند.

تلاش شد تا حداکثر مقدار کینوا به نان اضافه شود بدون اینکه مقبولیت نان به خطر بیافتد. از 14 فرمولاسیون، TQ13، حاوی 20٪ آرد کینوا با 3٪ سبوس گندم، برای تجزیه و تحلیل بیشتر انتخاب شد.

بر اساس این مطالعه، محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

 مطالعه GI نشان داد که قند خون 45 دقیقه پس از مصرف نان کینوا با افزایش تدریجی به اوج خود رسید و پس از آن بطور مداوم کاهش یافت.

 قبل از مصرف نان حاوی کینوا، سطوح قند خون 15.32 ± 86.96 میلی گرم در دسی لیتر بود، در حالیکه 3 ماه پس از مصرف نان حاوی آرد کینوا سطح قند خون به 18.26 ± 84.25 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.

 کاهش معنی دار آماری در سطوح تری گلیسیرید، کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و سطح لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم(VLDL) قبل و بعد از مصرف نان حاوی آرد کینوا گزارش شد.

 تغییرات قابل توجهی برای سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا از قبل و بعد از مصرف نان حاوی آرد کینوا مشاهده نشد.

بر اساس این مطالعه، این فواید در درمان رژیم غذایی دیابت شیرین با بهبود کنترل قند خون و چندین پارامتر متابولیک، مانند بهبود سطح چربی خون، بسیار مهم است.

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از این مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که ادغام کینوا در نان گندم فواید ضروری برای سلامتی دارد.

مدت‌هاست که مشخص شده است مصرف زیاد مواد غذایی حاوی ترکیبات فنلی با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها مرتبط است.

محققان نتیجه گیری کردند که «روندهای فعلی در افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی نان گندم با افزودن آرد کینوا که غنی از ترکیبات فنلی است ممکن است برای وضعیت سلامتی این جمعیت مفید باشد. نتایج به‌دست‌آمده از مطالعه ی حاضر، داده‌های گزارش‌شده در انتشارات قبلی را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که نان کینوا می‌تواند در کنترل قند خون و چربی‌های پلاسما مفید باشد».

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/quinoa-incorporated-bread-falls-under-low-gi-foods-and-improves-glycemic-control-lipid-profiles-study-127182